رفع سردرد سینوزیت (سینوسی) بافلفل تند، بخور، اسپری وآنتی هیستامین

سردرد سینوسی

سردرد سینوسی ناشی از تورم، التهاب یا عفونت در یک یا چند سینوس در سر شما است. بسیاری از سر دردهای سینوسی علائم مشابه سر درد تنشی یا میگرن را نشان می‌دهند، اما اغلب علائم اضافی مانند گرفتگی، سرفه، گلو درد، خستگی و یا ترشح بینی دارند. آنها می‌توانند به علت آلرژی، تغییرات فشار در گوش، عفونت دندان، سرما خوردگی، عفونت سینوس باکتریایی یا سینوزیت ایجاد شوند. به طور کلی، اغلب سردردها و تورم سینوسی در طی چهار تا هشت هفته با درمان پزشکی یا بدون درمان از بین می‌روند.

در حالی که مهم است که با پزشک خود مشورت کنید تا به دقت نوع سر دردی که تجربه می‌کنید تشخیص دهد، راه‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانید برای درمان سردرد سینوسی با استفاده از درمان‌های خانگی و پزشکی انجام دهید که شما باید در موردشان با پزشک خود مشورت کنید.برای دریافت مشاوره و رزرو نوبت برای استفاده از دانش و تجربه‌ی پزشک متخصص و جراح باسابقه، دکتر سهرابی، با شماره تلفن36274746 031-36264272 031تماس بگیرید. همچنین می‌توانید در اینجا سوالات خود در ارتباط با پروتز چانه را مطرح کرده و در اسرع وقت پاسخ خود را از پزشک جراح دریافت کنید.

دریافت درمان پزشکی

برای درمان دارویی سر درد سینوزیت می‌توانید از چند روش استفاده کنید:

از اسپری استروئیدی بینی استفاده کنید

اسپری استروئیدی بینی

استروئیدهای درون بینی، مانند فلوتیکازون (Flonase) یا تریامسینولون (Nasacort)، در حال حاضر بدون نسخه در دسترس هستند. اینها با کاهش التهاب در بینی کار می‌کنند. این اسپری‌ها می توانند به ویژه برای سردرد سینوسی که توسط آلرژی ایجاد می‌شوند، مفید باشند. مزیت اسپری استروئیدی بینی نداشتن عوارض جانبی مهمی مانند مواردی است که توسط بسیاری از داروهای ضد احتقاق خوراکی و آنتی هیستامین‌ها مثل خواب آلودگی و خشکی دهان ایجاد می‌شوند. با این حال، به یاد داشته باشید که چند روز طول می‌کشد تا استروئید اثر خود را به طور کامل ایجاد کند؛ این به این معنی است که بلافاصله دچار تسکین نمی‌شوید. اگر از Flonase استفاده می‌کنید، دوز معمولی یک اسپری در هر سوراخ بینی دو بار در روز است. اگر از Nasacort استفاده می‌کنید، دوز معمولی دو اسپری در هر سوراخ بینی یک بار در روز است. استروئیدهای تجویزی نیز وجود دارند از جمله مومتازون فوروات (Nasonex). عوارض جانبی بالقوه شامل سوء هاضمه، تهوع، سر درد، و طعم و بوی بد در هنگام استفاده از اسپری است. دستورالعمل‌های جدید نشان می‌دهد که استروئیدهای داخل بینی باید خط اول درمان گرفتگی بینی سینوسی باشند.

از دکونژستانت استفاده کنید

استفاده از دکونژستانت بدون نسخه یا دارو می‌تواند به تسکین فشار در سینوس شما با استفاده از باز کردن انسداد راه‌های هوایی بینی و کمک به تخلیه آنها کمک کند. شما می‌توانید آنها را به شکل اسپری‌های بینی یا داروهای خوراکی دریافت کنید و می‌توانید آنها را در اکثر داروخانه‌ها خریداری کنید. با پزشک خود مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که ضد احتقاق بر روی عارضه‌های سلامتی شما مانند فشار خون بالا تأثیر نمی‌گذارد و یا هیچ گونه تداخل منفی با داروهایی که ممکن است مصرف کنید ندارد.علاوه بر این، از اسپری آب نمک برای کمک به تسکین احتقاق بینی استفاده کنید. از آن بیش از 6 بار در روز استفاده نکنید. اسپری‌های بینی دیگر به غیر از انواع آب نمک، ممکن است احتقاق یا التهاب را افزایش دهند. دستورالعملهای دوز و استفاده که باید با اسپری بینی انجام دهید را دنبال کنید.

آنتی هیستامین مصرف کنید

آنتی هیستامین برای برخی افراد مفید است، بعضی افراد آنتی هیستامین‌ها را مفید می‌دانند، به ویژه در موارد رخدادهای طولانی مدت عفونت‌های سینوسی یا افرادی که دارای آلرژی هستند مفید است، زیرا می‌توانند باعث کاهش احتقاق بینی شوند. آنتی هیستامین‌های خوراکی شامل دیفن هیدرامین (Benadryl)، ستیریزین (Zyrtec) و لوراتادین (Claritin) هستند. با این حال، توجه داشته باشید که برخی از آنتی هیستامین‌های قدیمی مانند Benadryl می‌توانند عوارض جانبی جدی برای سینوس‌ها داشته باشند، از جمله خشک شدن غشای مخاطی بافت بینی و ضخیم شدن ترشحات، و همچنین باعث خواب آلودگی می‌شوند.

برای درد مسکن استفاده کنید

درد را با داروهای NSAIDs (ضدالتهاب غیراستروئیدی) بدون نسخه مانند ایبوبروفن (Advil) یا ناپروکسن (Aleve) تسکین دهید که با کاهش التهاب به باز کردن راه‌های هوایی کمک می‌کنند. آنها همچنین تب را کاهش می‌دهند و درد را تسکین می‌دهند. در صورتی که هر گونه شک در مورد استفاده از آنها و اینکه آیا این داروها برای شما مناسب هستند یا نه دارید، باید در مورد این گزینه‌ها با پزشک صحبت کنید.آسپیرین (استیل‌سالیسیلیک اسید) یک داروی است که به عنوان یک داروی مسکن عمل می‌کند و باعث کاهش درد با مهار سیگنال‎های درد در مغز می‌شود. این همچنین یک داروی تب بر است، دارویی که تب را کاهش می‌دهد. با این حال، نباید به کودکان زیر 18 سال داده شود. استامینوفن (تیلنول) می‌تواند برای درد و تب استفاده شود اما به التهاب کمک نمی‌کند. استامینوفن برای کودکان ایمن است.

با پزشک خود مشورت کنید

اگر سردرد به طور مکرر رخ دهد، بسیار شدید است و یا با درمان‌های خانگی بهبود نمی‌یابد، شما باید توسط یک پزشک بررسی شوید. علاوه بر این، اگر مشکل ناشی از رشد باشد، مانند پولیپ‌ها یا نقایص دیگر سینوس‌ها را مسدود می‌کنند، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید. در اینجا تعدادی از موقعیت‌هایی وجود دارد که شما باید در صورت قرار گرفتن در این شرایط به پزشک خود مراجعه کنید.در صورتی که تورم بافت نرم را روی سینوسی قدامی یا پیشانی با سر درد و تب تجربه کنید، این می‌تواند یک عفونت استخوان پیشانی را نشان دهد. اگر پلکهای شما متورم شوند، افتاده شوند، قرمز یا گرم شوند، یا اگر دچار تغییرات دید شوید، این ممکن است نشان دهنده عارضه‌ی نادر اما بسیار جدی باشد که می‌تواند منجر به کوری دائمی شود. تب و بیماری شدید معمولا وجود دارد. در صورتی که درد از سر درد سینوسی به سمت چشم حرکت کند یا دور چشم متورم شود، شما باید بلافاصله معاینه شوید.در صورتی که درد سینوس شما با سینوس‌های پیشانی مرتبط باشد، عفونت می‌تواند باعث ایجاد لخته خون در آن ناحیه شود. علائم یک لخته خون شبیه به عفونت کاسه‌ی چشم است، اما در این مورد، مردمک چشم آسیب دیده متسع و یا بزرگتر از حد معمول می‌شود. هر کسی که مبتلا به سر درد سینوسی یا عفونت و تجربه تغییر شخصیت، سفتی گردن، تب بالا، تغییر هوشیاری، راش بر روی بدن، مشکلات دید یا تشنج باشد، باید به دنبال مراقبت پزشکی فوری باشد. این علائم ممکن است به این معنی باشند که عفونت به بافت‌های اطراف، از جمله مغز، گسترش یافته است.

استفاده از درمان‌های خانگی

همچنین می‌توانید با روش‌های خانگی زیر برای درمان از سر درد سینوزیت خود رهایی پیدا کنید:

بینی خود را آبرسانی کنید

بینی خود را آبرسانی

هشت اونس آب گرم را با نصف قاشق چای خوری نمک مخلوط کنید. با استفاده از یک سرنگ لامپی شکل، خریداری شده در داروخانه، سوراخهای بینی خود را با این شوینده‌ی سالین خانگی آبرسانی کنید و ترشحات بینی خود را آبکی کنید و گرفتگی را کاهش دهید. سعی کنید دو پاف در هر سوراخ بینی بزنید. از آبی استفاده کنید که مقطر، استریل، و یا جوشیده شده و سرد باشد. همیشه بعد از هر بار استفاده، دستگاه را بشویید و قبل از استفاده بعدی اجازه دهید در هوا خشک شود.

سر خود را بالا نگه دارید

هنگامی که شب می‌خواهید بخوابید، 2 بالش زیر سر خود قرار دهید تا سرتان بالا قرار بگیرد. این کار نفس کشیدن را آسان‌تر می‌کند و مانع از ایجاد فشار سینوسی و سر درد می‌شود.

از بخار استفاده کنید

یک کتری را با آب پر کنید. 1 تا 2 دقیقه آب را روی اجاق گاز بجوشانید، تا خوب بخار کند. سپس کتری را از روی حرارت بردارید و روی میز روی یک زیر بشقابی مقاوم در برابر حرارت قرار دهید. حوله بزرگ و تمیز پنبه‌ای را روی سر خود قرار دهید و سپس سر خود را روی کتری بخار قرار دهید. چشمانتان را ببندید و صورتتان را 12 سانت با آب فاصله دهید تا خودتان را نسوزانید. از طریق بینی‌تان نفس بکشید و با 5 شمارش از دهنتان خارج کنید. سپس دم و باز دم را به 2 شمارش کاهش دهید. این کار را به مدت 10 دقیقه یا تا آنجایی که آب بخار می‌دهد انجام دهید. سعی کنید در حین درمان و بعد از آن بینی‌تان را فین کنید.

دوش آب گرم بگیرید

حمام طولانی مدت، داغ و پر بخار بسیار مشابه با روش‌های درمانی بخار که در بالا شرح داده شود، عمل می‌کند. آب گرم دوش هوایی گرم و مرطوب را ایجاد می‌کند که برای پاک کردن راه‌های عبور مسدود شده بینی و کاهش فشار سینوسی مفید است. سعی کنید به طور طبیعی فین کنید. گرما و رطوبت به مرطوب کردن و شل کردن ترشحات در سینوزیت به منظور تسهیل بهتر تخلیه بینی کمک می‌کنند. شما همچنین با قرار دادن یک کمپرس گرم بر روی صورت خود برای کمک به باز کردن راه‌های هوایی بینی و کاهش هر گونه فشاری که ممکن است در سینوسی‌های خود احساس کنید، مزایای مشابهی به دست خواهید آرود. لیف مرطوب را در به مدت 2 تا 3 دقیقه در مایکروویو گرم کنید. همیشه مراقب باشید خودتان را نسوزانید.

از یک مرطوب کننده یا دستگاه بخور استفاده کنید

یک مرطوب کننده‌ی گرم و مرطوب هوا ممکن است گرفتگی بینی و درد سینوسی را با کمک به تخلیه‌ی راه‌های هوایی و کاهش تورم کاهش دهد. دستورالعمل‌هایی را که همراه با مرطوب کننده هستند دنبال کنید. هنگامی که خوابیده‌اید یک دستگاه بخور در اتاق خود قرار دهید، زیرا این زمانی است که افراد دچار افزایش فشار سینوسی می‌شوند. هنگامی که راه‌های هوایی بینی شما مسدود می‌شود، شما باید بر روی مرطوب نگه داشتن راه‌های هوایی بینی و سینوس‌ها تمرکز کنید. اگر چه بسیاری از افراد فکر می‌کنند در صورت داشتن آبریزش بینی بهترین کار خشک نگه داشتن بینی و هوای خشک است، هوای خشک تنها غشاهای درون راه‌های هوایی بینی را بیشتر تحریک می‌کند. دستگاه‌های بخور مرطوب کننده به ویژه در طول زمستان مفید هستند، زیرا هوا در بسیاری از خانه‌ها به دلیل گرمای مرکزی بسیار خشک است. حتی قرار دادن یک کاسه داغ در کف اتاق خواب شما می‌تواند رطوبت را در هوا افزایش دهد. فقط مطمئن شوید کاسه را در جایی قرار دهید که به طور اتفاقی به آن ضربه نزنید یا پا درون آن نگذارید.

نواحی سینوسی را ماساژ دهید

با استفاده از انگشت اشاره و میانی، فشار ملایمی اعمال کنید، انگشتان دست خود را به صورت دایره‌ای بر روی پیشانی (سینوس پیشانی) و برآمدگی بینی و پشت چشم‌های خود (سینوس دوار) و همچنین زیر چشم‌ها (سینوس فکی یا آرواره‌ای) بچرخانید. این کار را به مدت چند دقیقه انجام دهید و سپس بلافاصله فین کنید. شما همچنین می‌توانید روغنی مانند رزماری یا قرص نعنا را هنگام ماساژ اعمال کنید که ممکن است راه‌های عبور سینوها را باز کنند. فقط اجازه ندهید روغن داخل چشم شما برود. اگر می‌توانید از یک دوست کمک بگیرید، دراز بکشید و از دوستتان بخواهید سرتان را ماساژ دهد. از دوستتان بخواهید انگشت شستش را بالای ابروهایتان در مرکز پیشانی قرار دهد و شست را به سمت بالا به طرف خط مو بکشد و سپس انگشتش را بردارد. این حرکت را تکرار کید، اما انگشت سشت را به طرف شقیقه بکشید، سپس در خط مو انشگت را بردارید. این حرکت را تا جایی انجام دهید که کل پیشانی ماساژ داده شود.

مایعات زیاد بنوشید

بدن را با نوشیدن مقدار زیادی مایعات هیدراته نگهدارید (حداقل هشت لیوان کامل در روز). هنگامی که راه‌های هوایی به علت متورم شدن بافت در آنجا گرفته می‌شوند و فرد قادر به تخلیه و نوشیدن نیست، مایعات به از بین بردن گرفتگی راه‌های هوایی بینی کمک خواهند کرد. مایعات با تخلیه توسط رقیق کردن مخاط بینی و کاهش تورمی که باعث سر دردهای سینوسی می‌شود کمک خواهند کرد. زمانی که مخاط رقیق می‌شود، احتمال تخلیه‌اش بیشتر می‌شود. هرگاه احساس کردید که سر درد سینوسی در حال شروع شدن است، یک تلاش هماهنگ برای هیدرات شدن انجام دهید. آب بهترین گزینه است. اگرچه آب میوه طعم بهتری دارد، اما دارای مقدار زیادی فروکتوز و کالری غیر ضروری است. اگر آب بدون طعم دوست ندارید، کمی لیمو ترش یا توت فرنگی یخ زده به آب اضافه کنید. چای گیاهی داغ همچنین ممکن است باعث از بین بردن گرفتگی شود، در حالی که شما را هیدراته نیز نگه می‌دارد.

تمرین

ورزش یک ضد احتقاق طبیعی است. به اندازه‌ی کافی بالا نگه داشتن ضربان قلب می‌تواند به حذف ترشحات بینی کمک کند. اگر شما می‌توانید یک تمرین هوازی، مانند دویدن یا دوچرخه سواری را به مدت حتی 15 دقیقه انجام دهید، ممکن است کمی تسکین یابید. همچنین می‌توانید ورزش متوسط انجام دهید، مانند پیاده‌روی سریع.

غذای تند بخورید

سالسا داغ، فلفل، بال‌های تند، ترب کوهی و دیگر غذاهای تند می‌توانند باعث جاری شدن ترشحات بینی شما شوند، و به این ترتیب فشار را در سینوس‌های شما کاهش می‌دهند. هنگامی که بینی مرطوب و روان است بهتر می‌توانید فین کنید. به همین دلیل است که داروهایی که این حالت را ایجاد می‌کنند مفید هستند. کسانی که سوشی دوست دارند، واسابی را امتحان کنند. غذاهای تند به طور موقت فشار سینوسی را کاهش می‌دهند و سینوس‌های شما را تمیز می‌کنند.

به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است